Soukromá škola Reddam House, nacházející se na východním okraji Sydney v Austrálii, oficiálně vyřadila iPady z vyučovacího procesu a vrátila se ke klasickým učebnicím.
Škola vyvinula systém „přines si vlastní zařízení“, přičemž upřednostňovala používání laptopů. Posledních pět let využívala iPady pro elektronické učebnice.
Říká, že učitelé souhlasí s tímto rozhodnutím, protože se zjistilo, že iPady nijak nezlepšují technické dovednosti žáků a při učení jsou spíše překážkou.
U rodičů se však objevily smíšené reakce. Někteří jsou přesvědčeni, že digitální zařízení jsou při současném vzdělávání neodmyslitelná.
Podle ředitele, Davea Pitcairna, zprávy a jiná upozornění na iPadech vyrušovaly žáky během studia a dařilo se těm, kteří používali běžné učebnice. Je také přesvědčen, že ti, kteří listují v učebnicích, se lépe učí a zapojují více smyslů.
Podle školy bylo rozhodnutí přijato na základě zpětné vazby, které se jim dostalo od žáků, kteří se vyjádřili, že dávají přednost stránkám učebnic.
Tato změna přichází v době, kdy rostoucí počet studentů a škol po celém světě využívá iPady a jiná digitální zařízení ve vyučovacím procesu. O tom, zda rozhodnutí školy Reddy House bylo správným krokem, nebo ne, říká následující výzkum.
Co říká výzkum o učení a iPadech?
Ačkoliv existuje hodně výzkumu ohledně učení pomocí digitálních zařízení, není zdaleka jednoznačný.
Výzkum v Kanadě, při kterém využívalo iPady přes 6000 studentů, poukázal na všechny plusy a minusy používání iPadů (nebo jiných zařízení) v učebnách.
Studie uvedla, že mezi plusy patří přístup k informacím a motivace studentů. Mezi mínusy patří rozptylování a nedostatečné psací dovednosti (studentům očividně chyběla schopnost psát na iPadech delší práce).
Plusy (zlepšení samostatnosti) a minusy (nerozvíjení matematických dovedností) používání iPadů ve školách prokázaly četné studie, včetně malé, která posuzovala učení u studentů s autistickým spektrem.
Jiné dlouholeté studie říkají, že používání iPadů ve třídách zlepšuje zapojení studentů do procesu učení. Přesto výzkum potřebuje další údaje, protože přínosy používání těchto zařízení za účelem vzdělávání nebyly formálně posouzeny.
Možná není překvapující, že jiní lídři výzkumu a vzdělávání mluví o chybějících dovednostech učitelů k plnému využití potenciálu těchto technologií pro podporu lepšího učení a technických dovedností studentů.
Je zřejmé, že údaje o používání iPadů byly trochu zmatené a měly by být konkrétnější, abychom mohli s jistotou říct, že jejich používání dětem skutečně pomáhá.
Argumenty pro setrvání u klasických učebnic
Existuje celá řada oprávněných postřehů podporujících myšlenku setrvání u klasických učebnic.
Lidé tvrdí, že měnící se povaha technologií v těchto zařízeních bude vyžadovat časté aktualizace a jejich výměnu, což je rozhodně znepokojující, protože tím utrpí školní rozpočty po celém světě.
Začlenění tabletů a dalších zařízení do tříd nutí školy přijímat nové zásady ve snaze mít pod kontrolou způsob jejich využívání, zejména co se týče přístupu k internetu.
A samozřejmě existuje výzkum, který dokazuje, že studenti lépe pracují s klasickou učebnicí, což je v rozporu s částí výše zmíněného výzkumu o používání iPadů.
Další studie dokazují, že ačkoliv bylo zjištěno, že studenti rychleji čtou digitální text, jejich chápání je lepší, když se učí z učebnic vytištěných ve skutečné velikosti. A další výzkum naznačuje, že ještě nerozumíme vlivu, který má digitální text na učení a chápání dětí.
Vzhledem k tomu, že iPady se objevily kolem roku 2010 a do tříd byly začleněny až v dalších letech, bych souhlasila s tím, že ohledně této dramatické změny v učení rozhodne chybí dlouhodobé údaje.
Možná více než cokoliv jiného tento sporný výzkum dokazuje, že všechno má své plusy a minusy.
Další věci, které je třeba brát v úvahu – modré světlo, fyzická aktivita a jazykový vývoj
Pokud se jedná o děti, iPady a jim podobná zařízení používaná mimo učebny a pro jiné účely, v úvahu je třeba brát i další věci.
Děti jsou obzvláště citlivé na modré světlo, u něhož nedávný výzkum naznačil, že může způsobit trvalé poškození očí. V souvislosti s těmito zařízeními narůstá obava o duševní zdraví dětí.
Další odborníci uvádějí, že používání iPadů ve třídách a používání jiných zařízení může u dětí brzdit jazykový vývoj a přispívat k obezitě, problémům se spánkem a pozorností.
Někteří dokonce tvrdí, že používání těchto digitálních zařízení ve školách může vést k závislosti, depresi, chronickému stresu a podrážděnosti.
Očividně je zapotřebí další výzkum, ale ještě větší rozpaky vzbuzuje používání tabletů namísto klasických učebnic při výuce ve třídách.
Závěr
Ačkoliv se zdá, že rozhodnutí školy Reddy House se zakládá na upřednostnění klasických učebnic před iPady ze strany žáků i učitelů, možná bylo správné vrátit se k tištěným učebnicím.
Vypadá to tak, že pokud by se tablety měly dále používat ve školách, je třeba lépe školit učitele. Rovněž je zapotřebí více údajů prokazujících, že děti z nich mají skutečně přínos.
Rodiče, kteří namítají, že používání nejnovější technologie je nezbytnou zručností u většiny povolání na trhu práce, se nemýlí.
Jenže klást důraz na výuku s tablety se sotva jeví jako dobré řešení – postačovat by mohl jednoduchý kurz zaměřený na používání technologií ve škole i domácím prostředí.
Zpracovala: Vylectese.cz
Napsat komentář