„V šamanském pojetí duševní porucha signalizuje „zrod léčitele“,“ vysvětluje doktor Malidoma Patrice Somé.
Z tohoto důvodu jsou duševní nemoci určitou duševní pohotovostí nebo krizí ducha, a proto by se tak k nim mělo i přistupovat.
To, co západní medicína vnímá jako psychiatrickou diagnózu, lidé z afrického kmene Dagara považují za „dobrou zprávu z jiného světa“.
Člověk, který prochází krizí, byl vybrán jako médium pro zaslání odkazu komunitě ze světa duchů.
Dr. Somé vysvětluje:
„Duševní onemocnění a poruchy chování všeho druhu signalizují, že dvě nekompatibilní energie se spojily do stejného pole.“
Tyto poruchy jsou výsledkem toho, že se dané osobě nedostane pomoci poprat se s přítomností energie pocházející z jiného světa.
Jak k duševním odchylkám přistupuje západní medicína
Jednou z prvních věcí, které si Dr. Somé všiml, když poprvé přišel do USA, byl způsob, jakým tato země přistupovala k duševním onemocněním. Když byl jeden z jeho spolužáků poslán na psychiatrii kvůli své „depresi“, Dr. Somé ho šel navštívit.
„Byl jsem neskutečně šokován,“ říká.
„Poprvé v životě jsem na vlastní oči viděl, co zde dělají lidem, kteří vykazují tytéž symptomy jako někteří lidé v mé rodné vesnici.“
Co překvapilo Dr. Somého, bylo, že pozornost věnovaná příznakům onemocnění byla založena především na patologii, tedy na myšlence, že příznaky onemocnění jsou něco, co musí být potlačeno.
Šlo o absolutní protiklad k postoji jeho kultury v podobných situacích. Jak se díval na pacienty na psychiatrickém oddělení, někteří byli v kazajkách, jiní byli nadopovaní léky, další vřískali, řekl si sám pro sebe:
„Takže takto se zachází v této kultuře s léčiteli, kteří se právě chystají narodit?! Jaká škoda! Jaká škoda, že se tak zachází s člověkem, který se konečně napojil na síly z jiného světa!“
Jinak řečeno, tedy slovy, která jsou pro lidi na západě srozumitelnější – tato společnost se neučí, jak zacházet s takovými lidmi, a také se neučí o existenci psychických fenoménů či světa duchů.
Psychické schopnosti jsou zde dokonce zesměšňovány.
Když se energie ze spirituálního světa objeví u člověka na západě, tento člověk je absolutně nepřipravený zakomponovat ji do svého života, natož přiznat si její existenci.
Výsledek je tak hrozný… Bez správného kontextu a asistence, jak naložit s převratnou událostí týkající se jiné úrovně reality, je pro praktické účely člověk považován za šíleného.
Silná psychofarmaka tento problém jen prohloubí a zabrání integraci, která by u daného člověka mohla vést k rozvoji jeho duše a osobnosti.
Na psychiatrickém oddělení v nemocnici Dr. Somé viděl mnoho „bytostí“ kolem pacientů. Šlo o „entity“, které jsou pro většinu lidí neviditelné, ale šamani a senzibilové jsou schopni je vidět. „Tyto bytosti způsobovaly u těchto lidí krizi,“ říká.
Zdálo se mu, že tyto bytosti se snažily dostat léky a jejich účinky ven z těl lidí, se kterými se snažily spojit. Avšak během tohoto procesu se u pacientů zvyšovaly bolesti.
„Bytosti se chovaly jako nějaký bagr v energetickém poli pacientů. Byly vskutku divoké. Lidé, kterým to prováděly, jen křičeli a řvali,“ uvádí Dr. Somé. Nedokázal setrvat v takovém prostředí, a proto odešel.
Jak duševní poruchy řeší africký kmen Dagara
Podle tradice kmene Dagara komunita pomáhá postižené osobě se vyrovnat s energiemi obou světů – světa duchů, se kterým je spojena, a světa komunity nebo osady.
Tato osoba vlastně slouží jako most mezi oběma světy a živým lidem pomáhá s interpretací informací od duchů a také s léčbou, pokud ji potřebují. Z tohoto důvodu duševní krize končí narozením nového léčitele.
Doktor Somé vysvětluje:
„Vztah jiného světa s naším světem je vlastně určité sponzorství. Ve většině případů znalosti a dovednosti, které vyplynou z tohoto vztahu, jsou znalostmi a dovednostmi poskytovanými přímo jiným světům.“
Bytosti, které zvyšovaly bolest u pacientů na psychiatrickém oddělení, se s nimi v podstatě jen snažily spojit a předat skrze ně odkaz našemu světu. Lidem, které si vybraly pro spojení, se nedostávalo žádné pomoci v tom, jak se naučit vytvořit most mezi dvěma světy. Všechny snahy bytostí o navázání spojení byly potlačeny.
Výsledkem bylo přetrvávání počátečních příznaků nerovnováhy energií a zabránění narození léčitele.
„Západní kultura konzistentně ignoruje zrod léčitelů. V důsledku toho vzniká stále větší snaha druhého světa předávat informace lidem, aby duchové získali něčí pozornost.
A pokoušejí se o to stále více.
Duchové se zaměřují na lidi, jejichž smysly nebyly otupené. Senzitivita se v podstatě dá chápat jako pozvánka na pokus o spojení.“
Ti, u kterých se rozvinou takzvané duševní poruchy (více ZDE…), jsou lidé, kteří jsou senzitivní, což se v západním světě vnímá jako přecitlivělost.
Přírodní kultury to nevidí tímto způsobem. Výsledkem je, že senzitivní lidé nepovažují sebe sama za přecitlivělé.
Na západě se jedná o přetížení kultury, ve které lidé žijí. To na lidi doléhá. Rychlý životní styl, bombardování smyslů a násilné energie, které jsou typické pro západní země, přetěžují vnímavé lidi.
Schizofrenie a cizí energie
„Při schizofrenii jde o speciální citlivost na tok obrazů a informací, které nemohou být kontrolovány,“ uvádí Dr. Somé.
Když se objeví tento spěch, který si člověk sám nezvolí, a zvlášť, když se jedná o výjevy, které jsou hrozivé a navzájem si odporují, člověk se dostává do amoku.
To, co je v tomto případě nutné, je oddělit energii člověka od cizí energie pomocí šamanské praktiky známé pod názvem „zametání“, a díky tomu vyčistit auru člověka od cizí energie.
„Díky tomu už člověk nepřijímá tok informací a nemá důvod cítit se vystrašeně nebo rozrušeně,“ vysvětluje Dr. Somé. „Pak je možné danému člověku pomoci sladit se s energií duchovní bytosti, která se pokouší přejít z jiného světa do toho našeho, aby umožnila narození léčitele.“
Blokace tohoto procesu je něco, co způsobuje problémy.
Dr. Samé také zpozoroval, že…
„Energie léčitele je energie s vysokým napětím. Pokud je zablokována, člověka spálí. Je to jako zkrat v elektrickém obvodu. Pojistky se přepalují.
To je důvod, proč to může být opravdu hrozivé a já rozumím, proč tato kultura upřednostňuje izolaci podobných lidí. Vždyť přece řvou a křičí, a proto jsou svázáni do svěrací kazajky. Je to smutný pohled.“
Šamanský přístup je o harmonizaci energií, aby neexistovala blokáda. Pojistky nevyhořely a daný člověk se může stát tím, co mu je dáno, tedy léčitelem.
Zde je však nutné poznamenat, že ne všechny duchovní bytosti, které vstoupí do energetického pole člověka, jsou tam z důvodu, aby podporovaly léčbu. Také existují negativní energie, jejichž přítomnost v auře není žádoucí.
V těchto případech se šamani snaží zbavit se této energie, namísto toho, aby se snažili sladit nekompatibilní energie.
Alex: Šílený v USA, léčitel v Africe
Za účelem otestování své teorie, co je šamanský pohled na duševní onemocnění a co je pohled západního světa, vzal Dr. Somé jednoho psychiatrického pacienta zpět do Afriky.
Dr. Somé k tomu dodává:
„Vedla mě vlastní zvědavost, jestli je možné duševní onemocnění vyléčit pomocí harmonizace energií.“
Alexovi bylo 18 let, překonal psychické zhroucení (více ZDE…), když mu bylo pouze 14 let. Měl halucinace, sebevražedné sklony a procházel obdobími nebezpečně silné deprese.
Nacházel se v psychiatrické léčebně a bral spoustu léků, ale nic nepomáhalo. Rodiče se pokoušeli o cokoliv, ale neúspěšně. Už nevěděli, co by mohli udělat.
Dr. Somé vzal jejich syna do Afriky. Svůj pobyt popisuje takto:
„Po osmi měsících v Africe se Alex stal zcela normálním. Byl dokonce schopen participovat na práci spolu s ostatními léčiteli. Seděl s nimi celý den a pomáhal jim, asistoval jim při tom, co dělali se svými klienty… Nakonec strávil v mé vesnici celé 4 roky.“
Fakt, že sladění energie fungovalo u Alexa, Dr. Somému potvrdilo, že spojitost mezi jinými bytostmi a duševním onemocněním je opravdu univerzální.
Po absolvování rituálu začal Alex sdílet zprávy, které měly duchovní bytosti pro tento svět. Bohužel lidé, se kterými mluvil, neuměli anglicky (v té době byl Dr. Somé pryč).
Celá tato zkušenost nakonec vedla k tomu, že Alex začal studovat psychologii na vysoké škole. Do USA se vrátil po čtyřech letech, protože „zjistil, že všechny věci, které v Africe měl udělat, už udělal, a mohl se tak posunout dále ve svém životě.“
Poslední, co Dr. Somé o Alexovi slyšel, bylo, že byl na fakultě psychologie na Harvardu. Nikdo by si předtím ani nepomyslel, že bude schopen dokončit vysokou školu, a už vůbec ne, že získá pokročilý diplom.
Dr. Somé shrnul, o čem bylo jeho onemocnění:
„Dožadoval se pomoci. Bylo to krizové volání. Jeho práce a poslání bylo být léčitelem. Říkal, že nikdo si toho nevšímal.“
Poté, co viděl, jak úspěšně šamanský přístup fungoval u Alexe, Dr. Somé dospěl k závěru, že duchovní bytosti jsou stejně vážným problémem na západě jako v jeho komunitě v Africe.
Otázka však zůstává. Odpověď na tento problém musí být nalezena zde, namísto toho, aby bylo zapotřebí cestovat do zámoří, abychom ji našli tam.
Musí existovat způsob, jak nahlížet na tento problém jinak než patologicky. Určitě je možné najít ten správný rituál, který lidem v podobné situaci pomůže.
Touha po spirituálním spojení
Společným znakem při „psychických“ poruchách na západě, který Dr. Somé objevil, je „velmi starobylá dědičná energie, která byla konzervována a která se konečně dostává z člověka ven.“
Jeho úkolem je vrátit se zpět v čase a hledat stopy, aby objevil, co je to za ducha. Ve většině případů je duch spojen s přírodou, zvláště s horami nebo velkými řekami.
V případě hor „se jedná o ducha, který kráčí bok po boku s danou osobou. Výsledkem je vytvoření časoprostorové poruchy, která ovlivňuje osobu v ní chycenou.“
To, co je potřeba, je sladění dvou energií tak, „aby se daná osoba a duch hor staly jedním.“ Šaman zde opět provádí specifický rituál, aby dosáhl tohoto sladění.
Dr. Somé se domnívá, že podobný úkaz se v USA vyskytuje poměrně často z toho důvodu, že „většina území je tvořena energií strojů, v důsledku čehož se přetrhly vazby na minulost. Můžete utíkat před minulostí, ale nemůžete se před ní ukrýt.“
Duch předků z přírody přichází na návštěvu…
„Nejde ani tak o to, co chce duch, jako spíše o to, co chce daná osoba. Duch nás vidí, jak toužíme po něčem zásadním, něčem, co učiní život smysluplným. Z tohoto důvodu duch na tuto žádost odpovídá.“
Tato touha, kterou si ani neuvědomujeme, vyjadřuje „silnou touhu po hlubokém spojení, tedy spojení, které přesahuje podstatnost a vlastnictví věcí a přenáší se do hmatatelné kosmické dimenze. Většina tužeb je podvědomá, ovšem pro duchy vědomí a podvědomí nepředstavují žádný rozdíl.“
Duchové odpovídají na obojí.
Jako součást rituálu spojení energie hor a lidské energie se ti, kteří získávají energii hory, posílají na místa s pohořími dle vlastního výběru. Tam si najdou kámen, který s nimi bude mluvit.
Tento kámen si přinesou s sebou a potom s nimi zůstává jako jejich společník. Někteří lidé ho dokonce nosí stále u sebe.
Dr. Somé vysvětluje:
„Přítomnost kamene dělá hodně, aby se člověk naladil na energii z jiného světa.
Tímto způsobem přijme velké množství užitečných informací. Je to jako kdyby získal hmatatelného průvodce z jiného světa, který ho doprovází na cestě životem v našem světě.“
Co se týká energie řeky, pak ti, kteří jsou povoláni, se odeberou na určitý čas k řece. Po rozhovoru s duchem řeky si najdou vodní kámen a přinesou si ho zpátky pro tentýž účel.
Posvátný rituál k léčbě duševních nemocí
Jeden z darů, který šaman může přinést západnímu světu, je pomoc znovuobjevit rituál, který zde tak velmi chybí.
Ve své knize „Rituál: Síla, léčba a komunita“ Dr. Somé píše:
„Opuštění rituálu může být zničující. Z duchovního hlediska je rituál nezbytný a potřebný, pokud chce člověk žít plnohodnotně.
Říci, že rituál je v industriálním světě potřebný, je ještě slabý výraz. U mých vlastních lidí jsem měl možnost vidět, že je zřejmě nemožné žít normální život bez tohoto rituálu.“
Dr. Somé cítil, že není jednoduché přenést rituály používané v jeho rodné vesnici do západních zemí. Proto po mnoha letech práce vypracoval rituály, které splňují různé potřeby zdejší kultury.
I když se rituály mění v závislosti na jednotlivci či skupině, zjistil, že existuje potřeba jistých obecných rituálů.
Jednou z jejich úkolů je pomoci lidem objevit příčinu jejich trápení (více ZDE…), která vyplývá z faktu, že „jsou voláni bytostmi z druhého světa, aby s nimi spolupracovali při léčbě.“ Rituály jim pomáhají odstranit tíseň a akceptovat toto volání.
Další potřeba rituálu se vztahuje na takzvané uvedení.
„V původních kulturách po celém světě jsou mladí lidé po dosažení určitého věku uvedení do dospělosti. Neexistence takového rituálu na západě je jednou z příčin krize, ve které se zdejší lidé nacházejí,“ vysvětluje Dr. Somé.
Urguje komunity, aby daly dohromady „kreativitu lidí, kteří měli tento typ zážitku ve snaze přijít s nějakým alternativním rituálem, který by alespoň zčásti nahlodal současnou krizi“.
Další rituál, který se jeví jako nezbytný pro lidi, kteří ho vyhledávají kvůli pomoci, je založení ohně z kostí, do kterého se pak vkládají předměty, které mají symbolický význam pro nitro člověka… „Může se jednat o problémy s hněvem, frustrací s předky, kteří zanechali dědictví vraždy a otroctví, případně cokoliv, s čím musí potomci žít,“ vysvětluje Dr. Somé.
„Pokud se k nim přistoupí jako k věcem, které blokují lidskou představivost, smysl života člověka, či dokonce jeho pohled na život jako na něco, co se dá zlepšit, pak dává smysl přemýšlet nad tím, jak přeměnit uvedenou blokádu na cestu, která může vést k něčemu kreativnějšímu a smysluplnějšímu.“
Příklady rituálů zaměřených na řešení vlivu předků, které vytvořil Dr. Somé kvůli disfunkci západní společnosti, spouštějí u účastníků takzvané osvícení či procitnutí.
Tyto rituály vycházejí z toho, že západ se ve velkém stylu obrací zády ke svým předkům.
Část z duchů, kteří se snaží sem proniknout, jak již bylo zmíněno, mohou být „předky, kteří se snaží splynout se svými potomky, aby vyléčily to, co nebyly schopny vyléčit během svého života.“
„Pokud není vztah mezi živým a mrtvým v rovnováze, bude panovat chaos,“ říká Dr. Somé.
„Lidé kmene Dagara věří, že pokud existuje tato nerovnováha, je povinností živých vyléčit své předky. Jestliže jejich předkové nebudou vyléčeni, jejich nemocná energie se bude honit za dušemi těch, kteří jsou povinní jim pomoci.“
Rituály se zaměřují na léčbu vztahů s našimi předky a zahrnují tak specifické záležitosti předka, jakož i širší kulturní okolnosti z naší minulosti. Dr. Somé byl svědkem neuvěřitelných vyléčení během těchto rituálů.
Použití přístupu posvátného rituálu za účelem vyléčení duševní poruchy, namísto toho, aby se duševní porucha považovala za něco patologického, dává postiženému člověku, ale i širší komunitě velkou výhodu.
Jde o možnost začít na daný problém nahlížet jako na příležitost, která nabízí ohromné množství přínosů pro všechny zúčastněné.
Knihy, které napsal Dr. Somé
Dr. Somé je autorem dvou knih. První kniha nese názov „Rituál: Síla, léčba a komunita“, kterou jsme již zmínili.
Druhá kniha se nazývá „Z vody a ducha: Rituál, magie a zasvěcení v životě afrického šamana“ (více ZDE…).
Tato kniha byla přeložena do češtiny a je možné ji koupit i v Česku.
Poznámka redakce
Obsah tohoto článku je vskutku zajímavý, ale nemusíme se s ním plně ztotožňovat.
Jak už ale vyplývá z názvu naší stránky, snažíme se „bádat“. Proto jsme otevřeni různým, i tak trochu ezoteričtějším tématům, ke kterým nemusí vždy existovat striktní vědecké zdůvodnění.
Myslíme si však, že i terapie, která má prokázaný empirický úspěch, si zaslouží vaši pozornost.
Doufáme, že se vám tento článek líbil. Po jeho přečtení nemusíte hned cestovat do Afriky na šamanský kurz, ale minimálně se nad ním můžete trochu zamyslet.
Zdroj: themindunleashed.com, Zpracovala: Vylectese.cz
Napsat komentář